RC Drift Team Bratislava

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Tamiya TT-01D

E-mail Vytlačiť PDF

Univerzálnosť a všestrannosť sú veľmi cenné vlastnosti  akéhokoľvek produktu. Vďaka nim má širokú oblasť použiteľnosti a prinesie radosť a úžitok v mnohých situáciách. Príkladom môže byť skladací nôž od Victorinoxu, (firemná Wink ) Ochcávka II  kombi ktorá poslúži aj na prepravu materiálu na stavbu chaty v lese, alebo flaša Sava pre vašu mamu ktorá s ňou umyje všetko od kúpeľne po kuchynskú dlážku Laughing

tt01d

TT-01 je univerzálny model RC podvozku. V rôznych modifikáciách a úpravách ho nájdete všade. Na okruhových závodoch v kategórii Stock (nečítaj [štok] Tongue out), s mierne zvýšeným podvozkom na RC Rallye, alebo pri RC Drifte na stupňoch víťazov. Možno práve preto je TT-01 najbežnejší, najrozšírenejší, najvšestrannejší a najpredávanejší model, ku ktorému existuje pravdepodobne najväčšie množstvo rozšírení a vylepšení.

V predaji je niekoľko verzií: základná TT-01, pre okruhové stock závody optimalizovaná TT-01R, Drifterská TT-01D alebo vylepšená TT-01E. Keďže sa však naša stránka venuje driftu, v tejto recenzii sa zamerám na špeciálnu modifikáciu TT-01D. Tak sa jej teda pozrime bližšie na  na zúbky...

 

Základná definícia: Stroho povedané, Tamiya TT-01 je dvojstopý, dvojnápravový podvozok v mierke 1:10 s pohonom oboch náprav prostredníctvom kardanového hriadeľa a riadenou prednou nápravou. Motor je uložený pozdĺžne pred zadnou nápravou na ľavej strane podvozku. Krútiaci moment je prenášaný z motora cez jednostupňový priamy prevod na hriadeľ, ktorý spája predný a zadný diferenciál a rozdeľuje moment v pomere 50:50. Predná a zadná náprava majú v strede kužeľový diferenciál s troma planétovými kolesami. Nápravy sú dvojprvkové s nezávislým zavesením a odpružené pomocou olejových tlmičov s nastaviteľnou tuhosťou a tvrdosťou. 

tt01d
                foto: Majo a jeho TT-01 D s komplet elektronikou

Balenie a montáž:

Čo vás čaká, keď si zadovážite TT-01D v originálnej krabici? Hodiny strávené jej skladaním s nemiznúcim úsmevom na tvári. Všetky plastové aj kovové diely sú prehľadne balené podľa skupín do plastových obalov s adekvátnym označením. Karoséria spolu s nálepkami je taktiež samostatne zabalená, takže nehrozí jej poškriabanie pri nešetrnom transporte. Oproti štandardnej TT-01 v D verzii nájdete navyše silnejší Tamiya Sports Tuned 540 motor, komplet ložiská, modrý pasívny hliníkový chladič na motor, balíčky s olejovými tlmičmi a olejom, mäkšie pružiny vhodné na drift, nastaviteľné ramená prednej a zadnej nápravy (na nastavenie odklonov) a kolesá s Tamiya Drift pneumatikami.

Návod výborne popisuje celú montáž krok po kroku aj s zoznamom dielov potrebných pre jednotlivé kroky. Maličkosť, ktorú si dovolím vytknúť, je fakt, že v balení nie je priložený preklad návodu do slovenského jazyka, čo môže byť problém pre anglicky nehovoriacich modelárov (ak by sa takí nejakí našli, poskytnem kontakt na super učiteľku Cool). Je to však iste iba maličkosť, ktorú radi prepáčite a aspoň sa zdokonalíte v technickej angličtine. Prakticky jediné nástroje, ktoré sú potrebné na zloženie, sú veľký a malý krížový skrutkovač (v anglosaských krajinách označovaný ako Phillips screwdriver, pozn.aut.), modelársky orezávací nôž a klieštiky na montáž tlmičov. Ostatné kľúče a nástroje sú priložené v balení.

Samotná montáž Vám odhadom zaberie cca 6-7 hodín bez farbenia karosérie, no skúsenejší a zručnejší modelári to zvládnu aj rýchlejšie.

 

Karoséria:

Karosérie Tamiya dosahujú klasicky vysokú kvalitu a detailnosť. Pružný a odolný lexan Vám bude veľmi prospešný pri nehodách a nárazoch. Ak použijete kvalitnú farbu na lexan, nemusíte sa obávať odlupovania, pokiaľ sa samozrejme nebudete snažiť odtlačiť obrubník z cesty Wink . Priložené nálepky evokujú a dopĺňajú vzhľad driftových špeciálov, kopírujúcich reálne autá z japonského šampionátu  D1. Najbežnejšie sú modely Nissan Coopermix Silvia, Mazda MX-7, Toyota Supra a Subaru Impreza. Mnoho driftových modelov dnes obsahuje aj paraboly a LED svetlá, aby vaša „kára“ bola „číslo jeden“ na pretekoch aj v noci.

{mospagebreak}

Podvozok:

Podvozok TT-01D je veľmi odolný a agilný. V Drift verzii nájdeme kompletnú sadu ložísk, ktorá pomáha celkovej dynamike vozidla. Plasty použité na komponenty sú dvoch rôznych tvrdostí. Mäkšie, ktoré lepšie absorbujú nárazy, nájdeme na prvkoch oboch náprav a v uchytení tlmičov. Naproti tomu, diely ako podvozková vaňa, kryty difereciálov či „podbehy“ pod nimi, sú z tvrdšieho plastu, ktorý lepšie zvláda odreniny. Uloženie závesov kolies je pevné, nakoľko horné ramená sú o šasi uchytené v dvoch bodoch. Spodné rameno je v mieste úchytu kameňa (puzdro s ložiskami pri kolese) menej namáhané pri nárazoch. To však mierne obmedzuje nastaviteľnosť geometrie podvozku. V Drift verzii nájdeme nastaviteľné horné ramená u oboch náprav a celkovo teda vieme nastaviť odklony oboch náprav, svetlú výšku, doraz tlmiča a prednú zbiehavosť.

Motor je uložený na ľavej strane v pozdĺžnom smere. Hlavný hriadeľ je hnaný motorom cez už spomínaný jednostupňový prevod ozubenými kolesami s rovným ozubením a  prevodovým pomerom 3,21 (19 zubový pastorok a 61 zubové koleso). Hriadeľ je napojený do predného a zadného diferenciálu. Ten je tvorený plastovým puzdrom, v ktorom sa nachádzajú kovové ozubené kolesá s kužeľovým ozubením, tri planétové kolesá a pravé a ľavé centrálové kolesá.

Na pravej strane šasi je miesto pre upevnenie batérie, štandardného 6 článku. To dodáva celkovo potrebnú rovnováhu a pre drift tak už nie sú ďalšie úpravy na zabezpečenie rovnováhy potrebné. Aby som však tento úžasný podvozok len neospevoval, musím spomenúť aj jeho „muchy“. Chybičkou krásy je už spomínaná nastaviteľnosť. Firma Tamiya predáva tieto sady ako špeciály na drift, no pre mňa z nepochopiteľného dôvodu sa dodáva TT-01D s pevne nastavenou zadnou zbiehavosťou na úrovni 0°. Pre drift na kolesách ako sú ABS alebo Tamiya Superdriftech, je však potrebné upraviť zadnú zbiehavosť na 2°-3° a to sa dá jedine výmenou kameňov. Naštastie, táto výmena nie je drahá, nové kameňe sa dajú zadovážiť za cenu okolo 200Skk. Druhým mínusom je kvalita skrutkových spojov v tvrdých plastoch. Ak totiž nedáte pri montáži pozor a pretočíte skrutku v diere, čím zoderiete závit, je len málo spôsobov, ako sa to dá napraviť a zväčša sa to končí kúpou novej šasi (vane podvozka).

Tip: pri montáži čapov a tiahla riadenia odporúčame vymedziť vôľu pod valcovými plochami na skrutkách, ktoré sa uchytávajú do šasi pomocou jednej vrstvy lepiacej pásky. Radenie tak bude presnejšie a nebude „veklať“.

 

Pohon:

TT-01D sa dodáva s 27 závitovým motorom Tamiya Sport-tuned 540. Jedná sa o upravený stock motor, ktorý má zvýšené maximálne otáčky na 23000/min., no pomerne výrazne zvýšený krútiaci moment. Som však toho názoru, že kombinácia motora s Tamiya Drift tires nie je najšťastnejšou. Pneumatiky od Tamiye sú totiž na gumovej báze a v porovnaní s driftovacími ABS pneu sú príliš mäkké a s vysokou adhéziou. V kombinácii s motorom sa na nich dá obstojne driftovať, iba ak na veľmi klzkých povrchoch. Na asfalte si dlhé drifty s krabicovým kombom neužijete, ale po presedlaní na tvrdšie pneu (ABS, Yokomo Drift alebo Tamiya SuperDriftech) je všetko zas OK a myslím si, že priemerne zručný pretekár sa po pár hodinách tréningu môže s takýmto autom bez obáv zúčastniť na pretekoch.

K pohonu patrí aj regulátor. V balení sa dodáva Tamiya TEU-101, čo je štandardný regulátor so spiatočkou, 7.4 V výstupom na servá, tamiya konektorom na batériu a z vlastných skúseností vhodný pre motory od 21z. (známe sú aj autá, ktoré idú s TEU-101 a 18z motorom, no tu už je potrebné dobré chladenie J ). Majitelia RC súprav fungujúcich v HRS móde však musia rátať s výmenou regulátora, pretože nie je vhodný pre digitálne servá a funguje iba v PPM móde.

 

tt01d

Jazda:

Poďme však na to najdôležitejšie - po dlhej montáži si konečne s TT-nulajednotkou aj zajazdíme.

Vďaka tomu, že celý model je určený na driftovanie a po zmontovaní je podvozok už prednastavený na drift, odpadnú začiatočníkom problémy s úpravami, ktoré stoja nemálo času a nervov. Pneumatiky Tamiya Drift sú prechodným riešením medzi klasickými slikmi a drift pneumatikami. TT-01 na nich vie držať žiadaný smer, reaguje okamžite na zmeny v riadení a SportsTuned motor má dosť sily utrhnúť zadnú nápravu do driftu aj v pomerne veľkej rýchlosti. Ich slabina sa však ukáže pri pokuse spraviť drift v malej rýchlosti a na malom priestore. Mierne gumové pneumatiky nedovolia tak prudké drifty a pri vyšších otáčkach dávajú autu príliš veľkú rýchlosť namiesto preklzovania penumatík.

Po výmene kolies za tvrdšie ABS alebo iné alternatívne, je však všetko inak. Auto sa stáva silne pretáčavé, dá sa v šmyku otočiť na extrémne malom polomere, no je ťažko kontrolovateľné pri dlhom drifte. To však vyrieši už spomínaná zadná zbiehavosť a potom sa TT-01 kĺže po všetkých povrchoch a jeho riadenie je intuitívne a veľmi ľahko čitateľné. Ľahká ovládateľnosť a dobrá kontrola poskytujú jazdcovi toľko očakávané potešenie z dobre vykonanej práce pri montáži.

 

Údržba:

Údržba je pomerne jednoduchá. Stačí po každej jazde pri balení autíčka malou kefkou alebo štetcom oprášiť nekryté mechanické časti náprav, kardanu, motora a vyfúknuť špinu z útrob pri elektronike. Pri extrémnom zašpinení je možné oddeliť elektronické časti aj s motorom a celé vozidlo umyť pod sprchou. Po nej je však potrebné naolejovať ložiská a ochrániť ostatné mechanické spoje, aby nedošlo k ich poškodeniu koróziou. Diferenciály uzavreté v puzdrách sú výborne ochránené a k ich zašpineniu dochádza iba vo veľmi extrémnych prípadoch.

 

Záver:

Záverečný rezultát? Jednoznačne odporúčam! Obzvlášť dobrá voľba začínajúcim RC modelárom, ktorý majú záujem (aj) o drift. Vynikajúci pomer cena/výkon, dobrá kvalita spracovania, rozmanitosť a ľahká dostupnosť náhradných dielov a priam nekonečné možnosti tuningu zaručujú, že vaše auto môže byť jedinečné. Po výmene kolies za ABS a zadných kameňov za zbiehavé sa z TT-01D stáva pravé driftérske náčinie, s ktorým sa môžete smelo zúčastniť Drift pretekov. Lepší tovar za túto cenu nedostanete!

 

Technické údaje:

Typ: elektrický 4WD podvozok

Mierka: 1:10

Dĺžka: 444mm

Šírka: 187mm

Rázvor náprav: 255mm

Hmotnosť (bez karosérie): 1,4kg

Zavesenie náprav: nezávislé

Prenos výkonu: kardanový hriadeľ

Pastorok/koleso: 19T/61T

Motor: Tamiya Sport Tuned 540 Motor

Príjmač: nie je súčasťou balenia

Servo: nie je súčasťou balenia

Tlmiče: olejové, plastové telo

Ložiská: zapuzdrené, guličkové 

 

 

Hotnotenie TT-01D: (0-min, 10-max)

 

 Kvalita spracovania: 7
 Jednoduchosť montáže
 5
 Nastaviteľnosť 6
 Odolnosť 9
 Dostupnosť dielov/vylepšení 10
 Jazdné vlastnosti (Drift) 8
 Pomer cena/výkon
 9
 Celkové hodnotenie
 8 


 
Posledná zmena dňa Štvrtok, 18 Jún 2009 22:28  
Please register or login to add your comments to this article.

Akcie RCDRIFT.sk


There is no upcoming event at this time.

Rýchle správy

Už ste na Facebooku? A prihlásili ste sa do našej skupiny "RC Drift team" ? Tak na čo čakáte?...šup, šup :-)

Drifťáci online

None

Štatistika

Členov : 39
Obsah : 98
Odkazy na stránky : 3
Počet zobrazení obsahu : 916155

Partneri


Reklamný panel
Reklamný panel

RC Drift Cup 2015

Vysledky zavodu

Round 08 - Kvalifikacia
Pos Driver Team Points
1 Luky  
2 MarcelZ  
3 Ludek  
View full table 

Výsledky závodu

Hladať

Videoprezentacia

You need Flash player 6+ and JavaScript enabled to view this video.



Plánované udalosti

No current events.


Náhodný obrázok