RC Drift Team Bratislava

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Recenzia TB-03

E-mail Vytlačiť PDF
Obsah článku
Recenzia TB-03
2
3
Všetky stránky

Jedného slnečného himalájskeho jarného dňa, keď vrcholky hôr boli ešte biele, no zeleň sa už predierala údoliami, v kláštore vysoko na úbočí hory prišiel žiak za majstrom a oslovil ho s otázkou:

Majstre, ty všetko o Drifte už vieš, poraď mi, nedokonalému, ako sa môžem zlepšiť? Pohyb mojich rúk je rýchlejší ako jazyk chameleóna, oči jastraba sa mojím nevyrovnajú a predsa, môj drift nie je hoden tvojho!“

I majster sa hlboko zamyslel a rozmýšľal nad správnou odpoveďou na túto, napohľad ľahkú, no zároveň veľmi zložitú otázku. Ponoril sa do meditácie ktorá pohltila celú jeho myseľ a hľadal v nej odpoveď. Konečne, keď slnko tretí krát prešlo majstrovi ponad hlavu a mesiac ukazoval svoj cíp, majster, vedomý si konečnej odpovede, vstal, otovril oči a preriekol:

Zem a obloha sú len prachom, naša myseľ je však skalou. Nesnaž sa zmeniť seba, zmeň svet a staneš sa lepším.“

Žiak, celý ten čas čakajúci pri majstrovi na odpoveď, sa poďakoval a opustil jeho komnatu. Vonku sa zastavil, vzhliadol priamo v tvár nekonečným štítom hôr a spýtal sa sám seba: „Čo tým, k..va, chcel povedať?“

 

 

 

Nedalo to žiakovi spávať dlhé týždne a keďže chcel dokázať majstrovi svoju oddanosť a pochopenie učenia, neodvážil sa ho opýtať na vysvetlenie a premýšľal o odpovedi sám. Nasledujúce ráno, počas rannej meditácie sa žiakovi zjavil duch majstra, sediac na kameni pred kláštornou dráhou a v ruke žmúľal maličkú knižôčku. Obraz sa rozjasnil, majstrove ruky priblížili a s úsmevom podal žiakovi do rúk zvitok bambusovej tkaniny. Na tej tkanine, bol manuál. Manuál na novučičký podvozok - Tamiya TB-03.

Či už žiak v kláštore Driftolinu, alebo bežný RC-čkar z Európy, obaja pravdepodobne začínali svoje učenie umeniu Driftu na základnom, bežnom a univerzálnom podvozkou, ako napríklad TT01 či HPI E10. Pokrok sa však zastaviť nedá a v istom bode dôjde k situácií keď, či chceme alebo nechceme, dovtedy postačujúca technika sa stane obmedzujúcim faktorom v raste. Technickom, aj osobnom. Múdry žiak tento nedostatok spozoruje včas a rozhodne sa pre výmenu dovtedy skvele slúžiaceho, no zastarávajúceho sluhu. No a dnes sa jednej takejto alternatíve pozrieme na zúbky.


Tamiya TB-03 je dalšia generácia podvozkov triedy TB a je priamym pokračovaním úspešnej TB-02. Tá sa asi naposledy dočkala znovuzrodenia približne pred rokom, keď sa predávala v Drift verzií ako TB-02D a predáva sa ešte aj dnes. (a za pomerne priaznivú cenu!) TB-03 sa k dnešnému dňu predáva v dvoch verziách. Prvá je označovaná ako TB-03 a má IFS uloženie predných tlmičov a druhá verzia je TB-03D, kde bola predná náprava zavesená štandardne a podvozok bol doplnený o niekoľko detailov. V tejto recenzii budem TB-03 opisovať a porovnávať hlavne s TT-01, keďže sa jedná o všetkým veľmi dobre známy podovozok, ktorý či chceme alebo nechceme, je štandardom a etelónom v triede a skoro každý ho pozná. Takže, pozrime sa teda našej Tbčke „pod sukňu“.

 

 

 

Základný popis:


TB-03 je dvojstopý, dvojnápravový podvozok v mierke 1:10 s pohonom oboch náprav prostredníctvom kardanového hriadeľa a riadenou prednou nápravou. Motor je uložený pozdĺžne pred zadnou nápravou na pravej strane podvozku. Krútiaci moment je prenášaný z motora cez jednostupňový priamy prevod na hriadeľ, ktorý spája predný a zadný diferenciál a rozdeľuje moment v pomere 50:50. Predná a zadná náprava má v strede guličkové diferenciály s plastovými puzdrami. Nápravy sú dvojprvkové s nezávislým zavesením (single wishbone, s dolným A ramenom) a odpružené olejovými tlmičmi s nastaviteľnou tuhosťou a tvrdosťou. Predné tlmiče sú uložené „na ležato“ (IFS – Inboard Front Suspension) a sila je na ne prenášaná cez vahadlo, zadné tlmiče majú štandardnú vzpriamenú pozíciu.


Balenie a montáž:

 

Otvorene balenie


Tak ako väčšina Tamiya produktov, aj TB03 je dodávaná v štandardne veľkej krabici. V nej po otvorení nájdete všetky komponenty prehľadne uložené do sáčikov. Karoséria je nenastriekaná a balenie obsahuje potrebné maskovacie fólie a nálepky, vrátane parabol pre inštaláciu predných svetiel (zadné pre mna z neznámych príčin absentujú). Nálepky sú predrezané. Kvalita dielov je v porovnaní s TT01 o stupeň vyššie. Nie je potrebné žiadne dopracovávanie a orezávanie aby diely sadli presne a nemali presahy, či nezvyšovali trenie. Na podvozku sa stretnete s troma druhmi plastu s rôznymi tvrdosťami. Najtuhší je pravdepodobne plast použitý pre „vaňu“, teda držiak celého šasi. Rovnako aj domce diferenciálov, držiak predných tlmičov a kryt prevodu od motora ku kardanu. Stĺpiky karosérie, držiaky náraznáka a ramená náprav sú z na dotyk mäkšieho plastu a teda odolnejšie voči nárazu. Azda najmäkší diel aký som kedy u Tamiye videl je držiak batérie, ktorý dovoľuje pomerne veľké ohnutie a nie je teda potrebné na výmenu akumulátora otvárať obe spinky.

Rozlozene sacky

 

Absencia príjmača a serva riadenia či batérie v balení je samozrejmosťou. Faktom, s ktorým však musia začiatočníci počítať je, že TB-03 sa štandardne dodáva bez regulátora. To Vám však dovoľuje zariadiť sa pri výbere tak, aby ste zvolili od začiatku vhodný regulátor podľa toho, čomu sa s autom chcete venovať.

Montáž samotná je sviatkom pre každého, kto sa na svoj nový podvozok tešil. Samozrejme, detailný manuál Vás nenechá na pochybách a vďaka popisu balíčkov nemusíte všetky okamžite otvárať a hladať diely po každom z nich. Manuál Vám popisuje kedy ktorý otvoriť, resp v ktorom balíčku sú hľadané komponenty. Nástroje potrebné na montáž sú štandardné, 1-2 veľkosti krížového skrutkovača, pinzeta, posuvné meradlo (alebo iné pravítko na nastavenie správnej dĺžky rozperných tyčiek), kliešte, nejaká tá handrička a nôž na vyrezávanie dielov z vylisovaných foriem.

Keď človek presedlá na TB z nejakého základnejšieho auta, sprvu bude zaskočený množstvom drobností a rozdielnych spôsobov montáže. Pre niekoho môže byť frustrujúca skutočnosť, že po prvých 2 hodinách nebudete ďalej ako pri spojení predného a zadného diferenciálu s kardanom. Treba si však uvedomiť, že nie je sa kam ponáhlať a dôsledná a spoľahlivá montáž sa nám v budúcnosti vynahradí.

Pri prezeraní si fotiek z montáže sa nenechajte zaskočiť rôznymi dielmy, ktoré v štandardnom balení nenájdete. Testované vozidlo bolo od začiatku doplnené o hliníkový kardan, hliníkové vahadlá pre prednú nápravu, prednú voľnobežku, odľahčené uloženie a hriadeľ veľkého kolesa v prevodovke, Motor Yokomo D1-SPN 19T , tlmiče Tamiya TRF a predné a zadné stabilizátory.

Celkovo, montáž podovzka zabrala cca 10 hodín, no treba povedať, že som sa s ňou nikam neponáhlal. Skúsený Rcčkár by celú montáž zvládol aj za polovičný čas.

PS – upozornenie, TB-03D sa dodáva vo vyhotovení bez karosérie!



Posledná zmena dňa Nedeľa, 21 Jún 2009 22:33  
Please register or login to add your comments to this article.

Akcie RCDRIFT.sk


There is no upcoming event at this time.

Rýchle správy

Máš nepokojné sny? Nevieš sa uvoľniť a odpočinúť si? Stále ťa niečo ťaží, a ty nevieš čo? .... A už si zaplatil členské na rok 2015? :-)

Drifťáci online

None

Štatistika

Členov : 39
Obsah : 98
Odkazy na stránky : 3
Počet zobrazení obsahu : 916230

Partneri


Reklamný panel
Reklamný panel

RC Drift Cup 2015

Vysledky zavodu

Round 08 - Kvalifikacia
Pos Driver Team Points
1 Luky  
2 MarcelZ  
3 Ludek  
View full table 

Výsledky závodu

Hladať

Videoprezentacia

You need Flash player 6+ and JavaScript enabled to view this video.



Plánované udalosti

No current events.


Náhodný obrázok