RC Drift Team Bratislava

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Recenzia TB-03 - 2

E-mail Vytlačiť PDF
Obsah článku
Recenzia TB-03
2
3
Všetky stránky

 

Podvozok:

Po par hodinach

 

TB-03 je podvozok určený primárne na onroad jazdenie po asfalte, betóne a po koberci. Pomerne ľahká vaňa, pevné domce diferenciálov, dôkladne zakrytovaný prevod a vďaka konštrukcii veľmi nízko položené ťažisko sú istotne prednosťami. V porovnaní s TT-01 treba povedať, že je poznať rozdiel triedy ktorú oba podvozky reprezentujú. Nižšie rotujúce hmoty (skúste si porovnať hmotnosť naplneného planétového a guličkového diferenciálu), jemnejšie detaily a ľahšia konštrukcia zavesenia kolies, to sú hlavné rozdiely. Oproti TT01, ktorá má double wishbone ramená, sú na TB03 spodné ramená A/H-konštrukcie, no horné ramená sú reprezentované tyčkou s guľovými čapmi na koncoch, rovnako ako má TB02, alebo TA05. Azda najväčším rozdielom oproti TT01 je samotná dĺžka ramien náprav. TB03 má ramená prevzaté z TA05 a je to poznať na jazdných vlastnostiach. Dlhé ramená s tlmičmi zachytenými skoro pri ich koncoch, poskytujú jemnú filtráciu nerovností a lepšie držanie prítlaku kolesa pri prudkých nárazoch na stredne veľkých nerovnostiach.

Pochvalu si zaslúži aj riešenie uchytenia motora a jeho nastavenie. Kryt motora a prevodovky je rozdelený na dva a na nastavenie medzizubovej medzery pastorka a kolesa nemusíte uvoľnovať celý kryt pod ktorým sú ložiská, ale iba malú časť nad pastorkom. Zo spodnej strany podvozka a pod malým horným krytom sú 2 imbusové skurtky, ktoré Vám po uvoľnení umožnia pohybovať motor v rozmedzí pár mm. Tak si dokážete ľahko a rýchlo opraviť hučiaci prevod.

Konštruktéri mali na pamäti aj večný problém letného jazdenia a tým je prehrievanie motora a elektroniky. Preto má kovový úchyt motora rebrovanie prestúpené otvorom až na spodnú stranu vane, kde prúdiaci vzduch odoberá prebytočné teplo. Ďalšiou „vychytávkou“ je difúzny nasávací otvor ústiaci k motoru. Pri jazde tak motor má prístup chladného vzduchu spod podvozka, no na druhej strane treba povedať, že sa tak môže dostať do zariadenia viac nečistôt.

Teraz si povedzme niečo viac o zavesení tlmičov prednej nápravy. IFS uloženie je asi hlavnou odlišnosťou oproti väčšine predávaných modelov. Medzi hlavné výhody tohto spôsobu patrí zníženie ťažiska, lepšia izolácia trecích plôch tlmičov od nečistôt, no hlavne nižšia hrana pre zabudovanie karosérie. IFS uloženie umožňuje nasadiť prednú časť karosérie o približne 10mm nižšie ako to býva štandardom. To môže byť neoceniteľnou výhodou pri onroad pretekoch v základných kategóriách, nakoľko dodávaná karoséria Arta Garaya je celkovo nižšia a teda kladie menší odpor pri prerážaní vzduchových más.

IFS

 

Na druhej strane, uloženie je technicky náročnejšie a ako každý systém, aj tento s rastúcim počtom prvkov zvyšuje svoju poruchovosť. V uložení vznikajú malé (ale ozaj strašne malé) vôle a časom sa určite budú zväčšovať a výžiadajú si výmenu. (Za pár mesiacov prevádzky môžem povedať že zatiaľ som nespozoroval žiadne opotrebenie či zväčšenie vôle.) Druhým miniatúrnym mínusom je to, čo by vám potvrdil každý automobilový konštruktér. Tým, že sila sa z ramena prenáša na piest cez sústavu prvkov, polovica hmotnosti týchto prvkov sa počíta ako neodpružená hmota, ktorá svojími zotrvačnými silami ovplyvňuje odskok prednej nápravy. Efekt takejto hmoty je však v tomto prípade úplne zanedbateľný, lebo pomer hmonosti nápravy (vrátane kolesa, pneumatiky a polovicou poloosi) je voči polovici hmotnosti sústavy vahadiel skutočne mizivý.

Nastavenie podvozku je kategóriou samo o sebe. Tu zistíte, aký veľký je rozdiel v TB03 a iných, základných podvozkoch. Pri TB03 nastavujete:

- prednú a zadnú zbiehavosť

- predný a zadný odklon

- svetlú výšku podvozka


Predná a zadná zbiehavosť:

- Prená zbiehavosť sa nastavuje pomocou tyčiek riadenia, ktoré sa dajú predĺžiť, či skrátiť.

- Zadná zbiehavosť sa nastavuje rovnako ako u TA05, či TRF, pomocou držiakov dolných ramien nápravy. Zmenou zadného uchytenia viete voliť ľubovolný uhol, no najčastejšie dostupné sú úchyty od Tamiye s 1.5°, 2.0°, 2.5° a 3.0°. Štandardné nastavnie je 2.5°.

Predný a zadný odklon: Odklony na nastavujú pomocou hornej tyčky ramena nápravy, ktorá sa dá skrátiť či predĺžiť. Narozdiel od TT01D, kde sa tiež dali horné ramená nastavovať, tieto nemajú takú vôlu ako TT-čkárske predné. Sú presné a pevné.


Svetlá výška podvozku: Svetlú výšku nastavíte pomocou skrutiek v náprave, ktoré ju odtláčajú, či ináč povedané, tvoria doraz pri odľahčení nápravy. Ak by ste použili tvrdé a tuhé pruženie, môžete vozidlo znížiť až na maximálnu mieru povolenú pravidlami.



Pohon:


Ako základná pohonná jednotka je v balení pribalený starý, známy a chabo postačujúci Johnson 540 v žiarivom striebornom prevedení. Výkonom neoslní a dokonca máte zo začiatku pocit, že dodáva na kolesá menej sily ako vaša stará TT-01D. A máte aj pravdu, lebo v Dčku bol Tamiya Sportstuned a ten je o niečo výkonnejší ako Johnson. Na druhej strane, je to presne ten motor, ktorý potrebujete ak ste auto kupovali kvôli každovíkendovému naháňaniu sa za tisícinkami sekundy pri on-road pretekoch v kategórií „Stock“ (nečítaj „Štok“, lebo sa to má čitať „stok“, je to z angličtiny a nie z nemčiny).

Prevod je v štandarde tvorený pastorkom 22z a kolesom 64z, modul 0,6. Celkový prevodový pomer (pastorok – pneumatika) je 7,09. Vďaka ľahko dostupným pastorokom a kolesám štandardných rozmerov je možné meniť prevodový pomer vo veľmi širokej škále.

Ak však TB03ke doprajete trošku steroidov a namontujete jej brushed motor s ca. 19z, alebo brushless tak od 6,5z, zistíte čo všetko dokáže. Naplno sa prejaví nižšia hmotnosť, v zákrutách Vás budú dlhé ramená držať neporovnateľne lepšie ako u starej dobrej TT01 a čo je hlavné, motor ju nebude rozoberať za behu. Výkony v strednej a vyššej triede motorov sú pre TB03 ľahko stráviteľné. High end modified motory so zverskými BL 3,5 či 4,5z by som už však neriskoval. Rozbehnutá TB03 má predsa len vyššiu hmotnosť ako anorektický karbónový X-ray a jej zotrvačné sily sú priveľké sústo pre štyri 24mm pneumatiky, či nebodaj ABSká.

Pozn.: Ako ideálny a silný pohon sa mi javí Brushless System SLYDR od Novaku. Videl som aký efekt má 8,5t SLYDR na TA05 a asi si ho čoskoro tiež zadovážim a dopíšem prvé dojmy sem, do testu ;)

 

TB03

 

Pneumatiky dodávané v štandarde sú základné sliky v rozobratej podobe, spolu s vložkami. Disky sú štandardné s offsetom =0mm, no na popreháňanie sa po parkovisku, či tréning je to postačujúce. Vedia predsa, že každý si auto obuje podľa potreby.

PS- len na okraj dodám, že verzia TB-03D je dodávaná so skvelými driftovacími Tamiya Superdriftech (pozor, nemýliť si s Tamiya Driftech z TT-01D!) na živicovej báze a či na asfalte, alebo na betóne dokážu dať autu krásnu dynamiku a eleganciu pri drifte. Len škoda že stále nie sú povolené na RC Drift Cupe v SR. (možno časom, ktovie)



Posledná zmena dňa Nedeľa, 21 Jún 2009 22:33  
Please register or login to add your comments to this article.

Akcie RCDRIFT.sk


There is no upcoming event at this time.

Rýchle správy

Pribudla nová položka v hlavnom menu a to "Video galéria", postupne popridávame aj staršie videá.

Drifťáci online

None

Štatistika

Členov : 39
Obsah : 98
Odkazy na stránky : 3
Počet zobrazení obsahu : 916654

Partneri


Reklamný panel
Reklamný panel

RC Drift Cup 2015

Vysledky zavodu

Round 08 - Kvalifikacia
Pos Driver Team Points
1 Luky  
2 MarcelZ  
3 Ludek  
View full table 

Výsledky závodu

Hladať

Videoprezentacia

You need Flash player 6+ and JavaScript enabled to view this video.



Plánované udalosti

No current events.


Náhodný obrázok