Tamiya 540-sh
Starý známy, dobrý, strieborný 540-sh s regulátorom Tamiya TEU302BK. K regulátoru poviem len toľko, že sa jedná o stupeň lepšie zariadenie ako štandardný TEU101. TU302 je jednosmerný regulátor do 23 závitov, má vypínateľnú spiatočku, tri úrovne nastavenia reakcie plynu a hlavne 6V výstup, čo potrebujú temer všetky prijímače. Jedná sa tak o lepší začiatočnícky štandard oproti TEU101. (len z vlastnej skúsenosti dodám, že pri dobrom chladení vie TEU302ka spracovať aj 18-19z motor, no nie dlhodobo a pokiaľ možno, nie v lete). Motor myslím moc predstavovať nemusím, pozná ho drvivá väčšina RC-čkarov začiatočníkov, tak aj on-roadákov jazdiacich Stock kategóriu.
Johnnson je jednosmerný, komutátorový, 27 závitový a nerozoberateľný motor. Papierovo, maximálne otáčky 14500/min a výkon nedosahujúc 100W dávajú tušiť, že sa nejedná o trhač asfaltu. Jeho využitie mimo On-road Stock kategórie možno obmedziť na jazdenie po parkoviskách, či ľahkom teréne v off-road buggy. Veľkou prednosťou je odolnosť a asi aj nízka cena. Nevýhodou je nerozoberateľnosť, ale to len teoreticky, lebo šikovné ruky modelára spravia aj z Johnsonu rozoberateľný motor. Životnosť motora závisí od mnohých faktorov, no pravdou je že stráca svoj počiatočný výkon po odjazdení cca 20-30 plných bateriek. Ale pozor! Johnsson je bežný priemyselný elektromotor, ktorý nájdete aj v mixéroch, ručných vysávačoch či nejakých turbo fénoch. Stavaný však je na 12V, nie na 7,4V! Podľa meraní tak pri 7,4V nemáte otáčky 14500/min, ale iba niečo okolo 9-10tis! A to je už na aute cítiť.
Drift na koberci: Drift na Johnsone je možný iba na tvrdých driftovacách kolesách ako ABS. Motor dokáže štandardne nastavené TT-čko vytočiť do driftu, no jeho udržanie je problematickejšie. Veľký rozdiel sme nespozorovali ani pri nasadení do TB-03 či TA-05, no bolo vidno že s ľahšími autami si vie lepšie poradiť. Aj tak mu ale chýba výkonová rezerva s ktorou dokáže schopný drifter regulovať uhol vozidla v zákrute. Sila s akou sa motor kusne do podlahy je tiež pomerne malá a na „power slide“ môžete radšej zabudnúť. Pri driftovaní s Johnssonom sa skôr jedná o riadené nájazdy do zákrut, kde vám zotrvačná sila pomôže dostať auto do driftu v škandinávskom štýle. (vyhodenie zadku pred zákrutou, pozn.autora) Na utŕhanie v strede zákruty, či otočky na mieste to však nestačí. Kruháče sú s ním veľmi obtiažne, ale nie nereálne. Vytknúť sa mu dá pomerne drsná odozva, bez jemnej regulácie. V dlhom drifte, kde je potrebné mať jemnučké prstíky, je snaha o udržanie v rovnováhe priveľmi náročná. Opäť, veľa veľa veľa tréningu a dokážete to, no výsledok za tú námahu nestojí. Je badať že je to len „silou vôle“ na hranici možností. O elegancii nemôže byť reč.
Drift na asfalte so slikmi, to je pre Johnson čistá utópia. Isteže, do šmyku sa auto dá dostať, ale na udržanie a ovládanie to nestačí. Navyše, keď sa motor namáha, značne sa prehrieva a znižuje tak životnosť batérie, aj seba samého.
Hodnotenie: Johnson 540 je ťažný kôň RC sveta. Utiahne TT-čko, člnok, aj tank, dá sa s ním zapretekať v Stocku v X-rayi, no na driftovanie to nie je. Nedostatok výkonu, chýbajúca jemnosť na plyne, značné prehrievanie sa. Azda jedinými plusmi sú cena a nenáročnosť na regulátor, kde si vystačíte aj so štandardným TEU101.