RC Drift Team Bratislava

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

"Plnou parou vbok!" - Velocity 10.5

E-mail Vytlačiť PDF
Obsah článku
"Plnou parou vbok!"
Ako sme testovali...
Tamiya 540-sh
Tamiya Super Stock
Team Orion Drift Machine – 18x3
Novak Velocity 10,5
Novak SLYDR 6.5
Novak Ballistic 6.5 (8.5)
Záver...
Všetky stránky

 

Novak Velocity 10,5

 

Novak Velocity 10.5

 

Asi každý vie, že americká firma Novak patrí k svetovej špičke vo výrobe RC motorov a regulátorov. Do testu sa nám dostali tri ich motory s dvoma druhmi regulátorov a na rovinu poviem, že na dráhe narobili riadny vietor.

 

Hneď prvý z nich, Novak Velocity 10,5 bol osadený v kombo zostave s regulátorom Novak Havoc Sport. Povedzme si najprv niečo zbežne o regulátore. Havoc je procesorovo riadený, plne digitálny regulátor. Funguje so senzorovými striedavými motormi veľkosti 540 od 8,5z, alebo uhlíkovými 540 od 27z. Má zabudovanú ochranu na LiPo akumulátory a predprípravu na zapojenie ventilátora k jeho pasívnemu chladiču. Ak však nebudete tento regulátor preťažovať, pasívny chladič postačuje a celkom dobre zvládal jeho teplotu aj počas testov. Asi najväčšou jeho zbraňou je 9 (ano, deväť!) nastaviteľných parametrov a skoro každý v 5-8 stupňoch. (pre zvedavých, sú to: minimálna brzda, brzda v neutrále, minimálny plyn, rozsah neutrálu, exponenciál plynu, frekvencia brzdenia, spiatočka, smer otáčania motora a ochrana na LiPo.) Všetky viete regulovať a prispôsobiť tak vašim potrebám a podmienkam dráhy. Pozlátené konektory, teplotná ochrana a kontrola nastavenia pomocou LED diód sú v tejto kategórií samozrejmosťou.

 

Druhú polovicu „komba“ tvoril motor, Novak Velocity 10,5. Velocity 10,5 je rozoberateľný, senzorový striedavý a teda bezuhlíkový motor. Má sintrovaný rotor o priemere 12,3mm, jeho maximálne otáčky sú úctyhodných 4200 ot/V a teda pri štandardnom 6 článkovom akumulátore (7,4V) je to cca 31000 ot/min! (Koľko že to mal ten Johnsson? 10Tis? :-) ) Pritom výkon Velocity 10,5 nie je o nič menší než 235W, čo je viac ako dvojnásobok základných motorov! Regulácia plynu je aj napriek vysokým otáčkam veľmi presná a jemná, aj keď v minimálnej rýchlosti je cítiť a vidieť jemné trhanie, ktoré je ale znakom všetkých BL motorov.

Drift na koberci: A sme doma. Asi to sa dá povedať o tomto combe od Novaku, keď ho nasadíte do „Drift káry“. Vysoké otáčky a výkon motora ochotne roztáčajúci nápravy v každej situácií sú to pravé pre jazdu na koberci. V dlhom drifte Vám plyn konečne dovoľuje udržiavať ideálny smer plynom bez zásahov do natočenia kolies. (samozrejme, už musíte byť v drifte a k tomu natočenie nápravy potrebujete :) ) Pri jazde bokom a veľmi prudkom pridaní plynu dokonca vidno náznaky ochoty auta nesmerovať dnu, do zákruty, ale nechať sa vyniesť von vzhľadom na stratu akejkoľvek adhézie pod kolesami. Tento jav je zreteľný hlavne na ľahších podvozkoch. Rovnako prudké otočky „Ken Block style“ patria do kategórie možných, ale vyžadujú si kopu tréningu a dokonalé poznanie rovnováhy vášho auta.

O Velocity sa dá povedať, že je výkonovo tak akurát na hranici zvládnuteľného pre základné podvozky ako TT-01. Tá totiž nie je stavaná na ohromné výkony silnejších motorov a ich použitie sa často prejavuje chorobami ako akútna strata ozubenia, skrutková lepra či akútny zápal kardanov. A to jeden Paralen nevyrieši... bude treba navštíviť predaj náhradných dielov :) . Už počas testov sme boli prekvapený tým, že TT01 vydržala všetky naše skúšky. Až natoľko sa osvedčila, že po ukončení testov si náš pretekár sedlajúc TT-01E zaumienil, že si tento motor obstará. Stalo sa tak a od vtedy s ním absolvoval už 3 závody RC Drift Challenge, nespočetné množstvo tréningov a jeho podvozok to znáša bez jedinej poruchy. Aby sme však neostali len pri TT01, aj ostatné testované zostavy sa s ním výborne znášali. Ich nižšia hmotnosť im dovoľovala viac kontroly v Drifte a pri Xray sme mali až pocit mierneho premotorovania. Xray totiž vďaka nižšej hmotnosti má veľmi malú adhéziu na ABS pneu a niekedy sa zdá že skôr pláva po povrchu. Lepším nastavením pruženia/tlmenia a pridaním hmotnosti však tento efekt možno eliminovať.

Na asfalte a slikoch sa Velocity správal veľmi poslušne. Pomerne skackavá regulácia vo veľmi malých otáčkach sa stlačením plynu razom vytráca a zrýchlenie sa s bežnými uhlíkačmi nedá porovnať. Pri silnej baterke prudký nárast výkonu mal tendenciu pretáčať kolesá, no s plynúcim časom behu motora a slabnutí baterky sa tento jav vytrácal. Naproti tomu, pri bežnej jazde to dáva začiatočníkom viac kontroly nad vozidlom. Ľahšie podvozky však s ním vedia veľmi dobre driftovať aj na slikoch. Vďaka vysokej rýchlosti však viete vozidlo dostať pred zákrutou do driftu a potiahnuť ho v ňom, vyžaduje si to však veľa citu na rovnováhu sily a rýchlosti. Hbité ruky nie sú na škodu. Pri vysokej záťaži sa však má tendenciu prehrievať, no tento efekt môže byť eliminovaný pridaním chladiča na motor, prípadne úpravou sprevodovania. To, čo však pri ňom voláme prehrievanie, by sme pri Johnssone alebo inom uhlíkači nazývali bežná prevádzková teplota .

Celkovo, mínusov, ktoré by sa dali Velocity vytknúť je veľmi málo. Skôr sa jedná o problémy s neadekvátnymi očakávaniami kupujúceho. Tento motor nie je stavaný primárne na drift, teda postráda veľmi jemnú reguláciu ala SLYDR. Pevne vmontovaný senzorový kábel hrozí problémom pri jeho prerezaní, hlavne pozor pri remienkových podvozkoch. Ak sa tak stalo, nezostáva vám iné, ako vymeniť celý motor. (prípadne ho poslať na opravu)

 

Hodnotenie: Velocity 10,5 je výborný motor. Je o triedu daľej ako bežné uhlíkové jednosmerné motory. Výkon a sila s akou za zaprie do náprav je obdivuhodná a  neskúseného začiatočníka môže zaskočiť. V krátkej dobe si však na to isto zvykne. (na dobré sa ľahko zvyká) Praktická bezúdržbovosť a menšie prehrievanie ako porovnateľné jednosmerné motory. Neopomenuteľným plusom je dlhšia výdrž batérií ako pri uhlíkových motoroch. Rozdiel je cca 60min behu namiesto 35-40min pri plne nabitom 4000mAh akumulátore. Priaznivá cena a výborný pomer cena/kvalita.

 



Posledná zmena dňa Sobota, 28 November 2009 00:03  
Please register or login to add your comments to this article.

Akcie RCDRIFT.sk


There is no upcoming event at this time.

Rýchle správy

Máš nepokojné sny? Nevieš sa uvoľniť a odpočinúť si? Stále ťa niečo ťaží, a ty nevieš čo? .... A už si zaplatil členské na rok 2015? :-)

Drifťáci online

None

Štatistika

Členov : 39
Obsah : 98
Odkazy na stránky : 3
Počet zobrazení obsahu : 916911

Partneri


Reklamný panel
Reklamný panel

RC Drift Cup 2015

Vysledky zavodu

Round 08 - Kvalifikacia
Pos Driver Team Points
1 Luky  
2 MarcelZ  
3 Ludek  
View full table 

Výsledky závodu

Hladať

Videoprezentacia

You need Flash player 6+ and JavaScript enabled to view this video.



Plánované udalosti

No current events.


Náhodný obrázok